Febra un simptom

9 noiembrie, 2020

Febra reprezintă o creștere a temperturii corpului.

Când vorbim de febră?

Temperatura se poate măsura în mai multe locuri ale corpului, fiecare loc poate să ne dea o valoare a temperaturii diferită. Astfel numim febră când:

febra
  • Temperatura este peste 38.0°C măsurată rectal sau în ureche sau la nivelul frunții
  • Oral temperatura este peste 37.8 °C
  • În axilă temperatura este peste 37.2°C

Temperatura măsurată în ureche la copii sub 6 luni nu este relevantă, la această vârstă opțiunea este măsurarea intrarectală.  Pentru măsurarea temperaturii este necesar termomentru. Simpla atingere a corpului nu confirmă febra, ci doar ne poate semnala că putem folosi termometrul pentru a confirma sau infirma ce simțim cu mâna.

Cel mai ușor, dar și sigur, atunci când vorbim de adulți sau copii cu vârsta de peste 3 ani este măsurarea orală a temperaturii.

Temperatura corpului măsurată oral, la o persoană sănătoasă variază în timpul zilei, iar media este de 36,5°C. Dimineața temperatura poate fi de la 35,5°C, iar după amiază poate atinge 37,5°C. Atunci când temperatura depășește 38°C este bine să începem să o monitorizăm. Numim subfebrilitate, temperatura între 38°C – 38,5°C; și în acest caz creșterea temperaturii poate fi cauzată de îmbrăcăminte neadecvată, a fost măsurată la mai puțin de 15 minute după somn, în urma unui efort susținut, baie fierbinte, etc. Mâncarea sau băuturile fierbinți pot duce la o creștere a temperaturii.

febra

Pentru a măsura corect temperatura este bine să ținem cont de cele de mai sus. În caz contrar temperatura măsurată va fi eronată.

În cazul copiilor alegeți să vă păstrați calmul și să nu reacționați sub primul impuls, măsurați temperatura repetat, la un interval de 15 minute.

Numim febră atunci când temperatura măsurată corect depășește 38,5°C!!!

De ce facem febră?

Febra este un SIMPTOM, nu o boală! Febra reprezintă un răspuns al organismului nostru la o infecție cauzată de un agent patogen dar și în alte contexte patologice. De fapt, febra este modul de apărare a organismului nostru împotriva infecțiilor. Și în cazul copiilor, organismul luptă împotriva infecțiilor și din nou răspunsul este febra. Bineînțeles că sunt și cazuri în care organismul, deși este infectat, nu reacționează cu febră.

Spuneam că febra poate fi efectul prezenței în organism a virușilor sau bacteriilor. Tratamentul pentru aceștia însă diferă. Tratamentul pentru infecțiile virale nu necesită antibiotic, doar infecțiile bacteriene se tratează cu antibiotic. De aceea, în primele zile de la debutul febrei, medicii evită administrarea antibioticelor.

Cât durează febra?

În cazul infecțiilor virale, persoana bolnavă va face febră doar 2-3 zile. În general, temperatura nu înregistrează valori mari, iar imediat după administrarea antitermicelor (paracetamol, ibuprofen) temperatura scade. Dacă temperatura nu scade și organismul nu reacționează la antitermice după 2 zile este momentul să apelăm la medicul de familie. Condiția cheie pentru obținerea unui rezultat favorabil este respectarea dozelor și ritmului de administrare recomandat de medic.

Important!

În cazul copiilor mai mici de 3 ani, este recomandat să ținem legătura cu medicul de familie și să urmăm cu strictețe tratamentul antitermic și antiinflamator recomandat. Dacă copilul nu răspunde la tratamentul prescris și continuă să facă temperatură (> 38,5°C), chiar după prima zi, anunțați medicul de evoluția simptomelor. Creșterea temperaturii peste 42°C poate provoca convulsii.

De reținut!

Organismul uman are capacitatea de a se autoregla. Creierul nostru funcționează ca un termostat care reglează temperatura corporală și în cazuri foarte rare temperatura depășește pragul de 42°C.

Recomandări în caz de febră
febra
  1. Administrarea unui medicament antiinflamator și a unuia antitermic, la un interval minim de 4 ore. Indiferent de afecțiune, unul reduce temperatura (antitermic), iar cel de al doilea inflamația (antiinflamator – unele au ca a doua recomandare efectul antitermic de aceea prima opțiune al medicului este produsul antiinflamator). Efectul acestora începe să se facă simțit după 30 minute. Este foarte important să respectăm schema de tratament recomandată de medic și să oprim tratamentul doar la recomandarea lui – eu mă confrunt cu multe situații în care mămicile hotăresc singure dozele și modul de administrare, iar rezultatul este unul nesatisfăcător – copilul continuă să facă febră.
  2. Administrarea suplimentară de lichide. Corpul se deshidratează când face febră, de aceea este necesară o hidratare suplimentară. În plus, deshidratarea poate fi cauza menținerii subfebrilității. Recomandăm ceaiuri calde, în înghițituri mai mici și mai dese.
  3. Îmbrăcăminte mai subțire. Corpul are nevoie să respire în cazul febrei pentru a fi mai ușoară eliminarea căldurii. Aerisirea spațiilor este obligatorie.
  4. Împachetări cu prosoape înmuiate în apă la temperatura minimă 30°C nu sunt obligatorii în caz de subfebrilitate sau febră mai mică de 39°C, dar pot fi eficiente în cazul în care temperatura se menține la 39°C
APELAȚI DE URGENȚĂ MEDICUL DACĂ:
  • Copilul are sub 3 luni și face febră ( T >38,5°C)
  • Temperatura se menține la 40°C după 2 ore de la administrarea medicației indiferent de vârstă
  • Persoana bolnavă este apatică, doarme mult, are dureri de cap, are probleme de respirație, are amețeli, refuză hidratarea
ambulanta express
www.ambulantaexpress.ro

Apelați medicul după 24 ore dacă:

• Copilul are peste 3 luni și temperatura crește sau scade fără a fi fost diagnosticat cu o infecție
  • Dacă starea de subfebrilitate se menține mai mult de 3 zile
  • Dacă febra revine după 24 ore de la întreruperea tratamentului
  • Pentru orice clarificare legată de tratament
Concluzii:
  • Temperatură normală: T < 37,5°C
  • Subfebrilitate: T = 37,5° – 38,5°C
  • Febră: T > 38,5°C
  • Tratament: Antiinflamator alternat la minim 4 ore cu antitermic, până la reducerea temperaturii la 37,5°C. Se continuă tratamentul cu antiinflamator – conform recomandărilor medicului.

Niciun sfat nu înocuiește consultul medical.

dr dan staicu